Beer Empire – kolejna odsłona przygotowywanej mechaniki

W ostatnim wpisie przedstawiliśmy w stosunkowo dużym zarysie, jak wygląda dowolność w kreowaniu receptury. Znacie już zatem ogólny kształt mechaniki, dlatego dzisiaj chcemy Was zaprosić do zapoznania się z kilkoma konkretami w zakresie Planu Pracy – bardzo istotnemu elementowi regulującemu „dowolność” w procesie „tworzenia”.

Zrzut ekranu 2016-09-03 o 03.21.29

Skąd taki element?

Jak się okazało pełna dowolność w tworzeniu czego tylko się chce, mogłaby okazać się zbyt banalna i nie powodowałaby konieczności włączenia szarych komórek – a tego przecież chcemy :).

Po to właśnie pojawia się Plan Pracy, który w prosty i sprytny sposób będzie wprowadzał efekt „krótkiej kołdry” w ustawianiu zasobów na recepturze, zagrywania kafli pasji i doświadczania, a także manipulacji udziałami na rynkach. Często będziemy decydować, która akcja ma być bardziej efektywna, zmniejszając tym samym możliwości pozostałych akcji w ramach Planu Pracy.

zrzut-ekranu-2016-09-11-o-23-37-59

Ale do rzeczy jak wygląd i jak działa plan pracy?

Plan pracy to miejsce, w którym planujemy większość aktywności, które mają miejsce w naszym browarze. Pracowników wysyłamy do pracy o różnych porach (w ramach zmian) i osiągamy różną efektywność akcji jakie możemy wykonać w fazie prac browaru.

Aby było ciekawiej, rozgrywkę zaczynamy z czterema pracownikami w naszym własnym Piwnym Imperium.

Pracownicy mogą rozpocząć wykonywanie zadań w browarze w ramach 3 zmianach (kolumny): na godzinę 8:00, na 12:00 i 16:00.

Na planie pracy mamy również dostępne 3 rzędy akcji jakie możemy „obstawić” naszymi pracownikami.

Jak więc nie trudno policzyć, mamy do wykorzystania 9 pól, w ramach których możemy „układać” naszych pracowników.

Od tego gdzie oraz o jakiej godzinie ustawimy naszych pracowników, decyduje, jakie  efekty ich pracy otrzymamy w rundzie. Co więcej, im wcześniej wyślemy pracownika w danym rzędzie do jego obowiązków, tym więcej akcji (symbolizowane ikoną „skrzynki”) pozwoli nam wygenerować (tak, rano praca okazuje się być o wiele bardziej efektywna ;)).

Symbol „skrzynki” pełni rolę kosztu wyciągnięcia wybranego kafla zasobu z danego magazynu na recepturę. Oznacza to, że jeżeli dany kafel słodu ma obok siebie 2 żółte skrzynki, to należy wydać 2 żółte skrzynki, aby wyciągnąć ten kafel „na recepturę” (wykorzystać dany zasów do warzenia piwa).

zrzut-ekranu-2016-09-11-o-23-54-07

Dla przykładu

Jeżeli położymy jednego pracownika o 8:00 na pierwszym polu w pierwszym rzędzie (Słodownia i plantacja chmielu) wygeneruje nam w sumie 3 skrzynki do wydania w słodowni i 3 skrzynki do wydania na plantacji chmielu (sumujemy wszystkie skrzynki w polach do końca dnia wliczając pole, na którym stoi pracownik).

zrzut-ekranu-2016-09-11-o-23-56-48

Proste? Wydaje się, że tak, ale trzeba dokładnie przemyśleć swoje decyzje, zwłaszcza jeśli chcemy użyć w warzeniu zasoby „z dalszych półek naszego magazynu”…

Najważniejsza w planie pracy jest zależność

  • Jeżeli wyślemy pracownika na wybraną godzinę, to blokuje on możliwość wysłania innego pracownika na tę samą godzinę w innym rzędzie.
  • Nie możemy też postawić kolejnego pracownika na innym polu w tym samym rzędzie.

2zrzut-ekranu-2016-09-11-o-23-56-48

  • Możemy natomiast wysłać więcej niż jednego pracownika na jedno pole, dzięki czemu możemy zwielokrotnić efekt ich pracy, ale tym samym zmniejszamy sobie i tak mocno ograniczoną liczbę pracowników do wykorzystania w pozostałych miejscach naszego browaru i w ramach pozostałych „zmian”.

Przykład

Potrzebujemy koniecznie zagrać 2 kafle doświadczenia, które pomogą nam wydobyć więcej aromatu i smaku z receptury. Będzie to nam potrzebne, ponieważ w tej rundzie planowany jest festiwal piwa, w którym chcemy wystawić piwo o jak „najwyższych” walorach.

Należy zatem wysłać pracownika na 12:00 w trzecim rzędzie. Ten jeden pracownik pozwoli nam zagrać 2 kafle doświadczenia.

Niestety położenie pracownika w tym miejscu blokuje nam możliwość obsadzenia tej godziny w pozostałych rzędach!

3zrzut-ekranu-2016-09-12-o-00-18-15

To ważne, ponieważ chcemy dodać na w naszej recepturze typ fermentacji, który wymaga 2 niebieskich skrzynek.

zrzut-ekranu-2016-09-12-o-00-34-25

Ale nie wszystko stracone. Możemy przecież wysłać pracownika na 8:00 w drugim rzędzie (wówczas zyskamy 2 skrzynki na fermentacji + 2 na rozlewie i jeszcze możliwość przesunięcia swojego kapsla na kaflach rynku).

4zrzut-ekranu-2016-09-12-o-00-18-15

No tak… ale aby uwarzyć piwo w stylu Pilsner potrzebujemy wyciągnąć z magazynu słodu: kafel jasnego słodu z pierwszego i drugiego miejsca

receptura_pilsner

więc w sumie potrzebujemy 3 żółte skrzynki, a już zajęliśmy godzinę 8:00 i 12:00… Czy zatem zapędziliśmy się w kozi róg? Tak… Wciąż pozostanie nam 2 pracowników więc nawet jeżeli damy ich na 16:00 to dadzą nam w sumie 2 żółte i 2 zielone skrzynki, a to zdecydowanie za mało…

Musimy zatem to rozplanować naszych pracowników nieco inaczej (w tym naszym przykładzie jest rozkład, który umożliwi nam w pełni zrealizować plan! Spróbuj go rozszyfrować), lub kosztem innych akcji koniecznie uwarzyć piwo w preferowanym obecnie stylu, co da nam dodatkowy kafel doświadczenia, a także dodatkowe punkty na rynku. Może nie aktywujemy wszystkich kafli doświadczenia i nie zdobędziemy pierwszego miejsca na festiwalu ale możemy powalczyć o pozostałe nagrody, a główne wysiłki skoncentrować na zdobyciu jak największej ilości punktów z kafli rynków.

Ciekawe? mamy nadzieję, że udało nam się Was zaintrygować, a to opisaliśmy bardziej szczegółowo dopiero jeden z elementów nowego Piwnego Imperium…

Z takimi dylematami będziemy zmagać się co rundę, zawsze szukając najlepszego rozwiązania, które wykorzysta potencjał zasobów, zestawiając to z możliwościami na rynkach i podczas festiwalu…